Alla inlägg under mars 2012

Av kaosochkarlek - 29 mars 2012 21:01

Ikväll grillade/rökte Micke fläskfilé här hemma.

Riktigt gott blev det.

Åts med kokta grönsaker och sallad. 

Av kaosochkarlek - 29 mars 2012 08:57

Vet inte om det kommer intressera någon överhuvudtaget men en ny kategori som förmodligen kommer bli ganska kort men jag ska skriva berättelsen om Tjelvar så småningom. Har lånat en bok om det fornnordiska Gotland och hur Tjelvar upptäcktes. Måste ju plugga på den storyn så jag kan berätta för min fisrumpa när han blir större varför han heter Tjelvar. Det är viktigt här hemma nu för Micke har börjat oroa sig för att Tjelle kommer vilja byta namn när han blir stor. Men han ska VETA vilket viktigt och betydelsefullt namn han har! :)

 

Vad tror ni om det? Jag menar, man läser ju bara om det intresserar en :)

Av kaosochkarlek - 28 mars 2012 18:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av kaosochkarlek - 28 mars 2012 18:14

 

Bakade frallor som jag fick tipsade av min vän Camilla.

Här är receptet:


Ingredienser:
3,0 dl mjöl Sötmandel torkad, mandelmjöl
1,0 dl (ovispad) Vispgrädde 40% fett
4,0 st Ägg rått
2,0 msk Fiberhusk
0,5 dl (Hela) Linfrön torkade
2,0 krm (Fint) Joderat salt
1,5 tsk Bakpulver
1,0 krm Brödkrydda
1,0 msk (Skalade) Sesamfrön torkade utan skal


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Krossa linfröna i mortel.
3. Vispa tre av äggen fluffiga. Spar ett för pensling.
4. Blanda alla torra ingredienser utom sesamfrö och vänd ned i äggen. Rör samman till en smet/deg.
5. Låt smeten stå några minuter för att svälla.
6. Klicka ut smeten med sked på en pappersklädd plåt.
7. Pensla med uppvispat ägg, strö över sesamfrö eller linfrö
8. Grädda i ugn 20-25 minuter.
(Det står inte hur man gör med grädden men jag blandade i den sist)
Variationstips:
Går att variera på många sätt. Semlor: Ta bort salt, brödkrydda och linfrö, tillsätt sukrin och kardemumma. Hamburgerbröd: Ta bort brödkrydda. Ersätt linfrö med sesamfrö.

 

Det blev min frukost denna morgon och dom är definitivt godkända!

Av kaosochkarlek - 28 mars 2012 18:12

 

Stuvad vitkål lär vara det nåt godaste som finns!

Av kaosochkarlek - 27 mars 2012 18:00

 

Av kaosochkarlek - 26 mars 2012 18:00

 
Av kaosochkarlek - 26 mars 2012 08:04

Vill så gärna skriva ett inlägg om hur jag känner med allt, men det är sån tabu att skriva om känslor. Förkortar det lite.

Det är inte det att jag mår dåligt på något sätt, för det gör jag inte. Jag har ett bra liv. Men får ovälkomna känslor ibland och jag bara känner att det är något som inte stämmer.

Först har jag lite ångest för att mars är slut vilket innebär att det är mina pengar också, för denna gång. Jag får gå utan pengar ända till 25 maj nu för att försäkringskassan inte informerade om att ta ut dubbel betalning när jag gick på mammaledigt. Hyfsat jobbigt. Tur jag har resurser.

Sen känner jag mig jävligt tråkig, håret tappar all sin färg, behövs klippas och jag har ingenting nytt i min garderob, känner lite att inför våren vill man ha lite nya kläder! Men känns ju ganska off line nu när jag kommer få leva på Micke i nästan två månader.

Vidare börjar jag känna mig som Ove Sundberg, den där jobbiga jäveln som bjuder in sig själv överallt, som tjatar och som ingen vill umgås med men som man säger okej till för att slippa tjatet. Jag handlade till och med på jysk häromdagen! Snål är jag dock inte. Jag vet inte vad som får mig att känna mig som honom för jag är som jag är lika mycket nu som innan. Men det är nog bara jag som vet.


Jag är verkligen inte den som brukar självömka men det kändes ganska bra att skriva ner det.

Ovido - Quiz & Flashcards