Alla inlägg under april 2011

Av kaosochkarlek - 13 april 2011 18:21

Min iphone blev maskintvättad igårkväll, av misstag så klart. Ringde mitt försökringsbolag och hon sa att min drulle försäkring täcker naturligtvis och jag skulle betala 1200 kr i självrisk. Perfekt tänkte jag och stack ner till teliabutiken idag. Allting förberett, jag skulle få en ny telefon, iphone 4 för endast 800 kr extra, ringer trygg hansa igen och då säger slynan i telefon att de bara ersätter 70% eftersom den är över ett halvår gammal. Det sa dom aldrig igår! Så nu sitter jag här, utan telefon!


Jag tror verkligen på karma, men ikväll börjar jag undra om det verkligen stämmer, vad har jag gjort för att förtjäna detta?


Och inte nog med det, jag missade en auktion på tradera som jag VERKLIGEN ville ha! Jag har nog aldrig tidigare gråtit över tradera!


eller  

 

?

Av kaosochkarlek - 12 april 2011 12:53

Jag är inte en särskilt hatisk människa, visst jag avskyr många saker och människor men jag talar inte så ofta om det.


Däremot börjar jag bli grymt trött på alla nyfikna jävlar som frågar 20 frågor. (Om jag vill säga något så gör jag det) Besserwissers som kan och vet ALLT. Alla små tips och råd hit och dit. Det är verkligen snällt och jag vet att det bara är av välmening men jag orkar inte mer nu. Jag har kontakt med min bm om det är något jag undrar, jag har en mamma som kan och vet mycket och jag har nära vänner att reflektera med. Jag behöver inte hjälp från omgivningen! Det är inte för att vara otrevlig på något sätt men just nu orkar jag inte mer! Låt mig bara vara!

Av kaosochkarlek - 10 april 2011 20:18
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av kaosochkarlek - 10 april 2011 11:17

Idag ska jag träffa världens vackraste kvinna!

 

Mamita Senorita!

Av kaosochkarlek - 7 april 2011 11:15

Världens snabbaste lunchtips till er så här på torsdagen!


Du behöver:
Några tärningar frusen spenat
En halv strimlad paprika i valfri färg
Valfri mängd finstrimlad vitkål
Valfri mängd kräftstjärtar
En grönsaksbuljong
Sweet chili sås eller färsk hackad chili
En skvätt grädde

Gör så här:
Bryn spenaten, paprikan och vitkålen en stund i olja eller smör.
Häll på grädde, så mycket du vill ha.
Lägg i grönsaksbuljongen och låt den smälta.
Blanda i kräftisarna och rör om.
Smaksätt med sweet chili såsen eller den färska hackade chilin.
Låt puttra upp.

ÄT OCH NJUT!
Av kaosochkarlek - 6 april 2011 19:00

 

När det bara är två kvar i min umgängeskrets som inte blivit förälder börjar jag fundera över det där med att vara just en förälder.
Det finns så otroligt många typer av mammor här i världen och jag tänkte beskriva några av dem, vi skulle för enkelhetens skull kunna börja med;
Jag-vet-allt-mamman!
Hon vet mer och bättre än barnmorskorna, hon kan verkligen ALLT om barn, trots att hon själv bara har ett barn.
Om någon kommer med ett förslag eller iakttagning utifrån är denne en idiot och kan ingenting om barn för att denne själv inte har barn. Hon skryter om allt och jämför sin bebis med alla andra bebisar hon ser. Om hennes bebis inte kan vända sig om men en annan bebis kan finns det alltid någon ursäkt till varför eller så finns det något annat som hennes bebis kan. Det går inte att vänta in sin egen bebis och glädjas åt de faktiska framstegen.
Det är hon som oftast valt att lämna pappan utanför därför att hon själv kan ALLT utan hjälp!

Sen är det;
Rör-inte-min-min-MIN-bebis-mamman!
Hon som aldrig lämnar ifrån sig bebisen till någon annan än pappan. Hon låter ingen ta på bebisen eller hålla i bebisen. Hon är besatt av sin bebis och det finns ingenting annat än bebisen som existerar. "Du får inte andas för du kan ha baciller", "Du får inte röra, det är kallt", "Du får inte tala, h*n kan vakna", och så där håller det på.

Sen har vi;
Min-bebis-är-min-accessoar-mamman!
Hon som stylar sin unge efter henne själv, köper matchande kläder, kammar matchande prisyrer. Hon som alltid går med ungen i famnen men bryr sig inte riktigt om den. Ni vet, hon som skaffar barn för att alla andra gör det!

Det finns också den;
Vi-är-fattiga-men-ingen-får-veta-mamman!
Hon som köper grejer till sig själv i första hand men har inte ens råd med blöjor till sin unge. Hon som skryter om allt som hon inte har men ändå ska hemmet stråla av nya, fina prylar och sen kanske de har råd med blöjor och nappar, kanske, vi får se...

Och sist men absolut viktigast, för att få lite ändring i detta dystra inlägg;
Den-perfekta-lagom-är-bäst-mamman!
Hon som sätter sin bebis i första hand men också unnar sig själv vardagslyx. Hon som ger sin bebis vad den behöver, hon som får sin bebis att utvecklas rätt, hon som är lugn och inte får psykbryt och utbrott, hon som strålar när hon ser sin bebis, hon som aldrig skryter utan hon glädjs åt både hennes och andras bebisars framsteg, hon som lyssnar till bebisens behov, hon som liksom fattar grejen med "Lagom är bäst"

Jag säger så klart inte att de är dåliga mammatyper på något sätt, för självklart bryr en mamma sig om sina barn, men det finns så många olika sätt att bry sig på och det är DET jag beskrivit.
Ingen ska ta åt sig på något sätt för dessa ovan BEHÖVER inte vara någon i min umgängeskrets utan kan vara vem som helst.
Och nej, jag har själv inga barn men iakttar föräldrar med spänning.
Jag vet själv vilken mamma jag kommer att bli av de ovannämnda och kan därför sova gott om natten!
Tack för mig!

 

Av kaosochkarlek - 6 april 2011 11:15

Funderar på att göra favoriterna i repris någon dag till lunch.

Här kommer receptet på mina pizzamuffins (ihopkokade av rester)

 

Matmuffinsbas (10-12 st medelstora)
5 dl mjöl, valfritt. Jag använde 2 dl grahamsmjöl och 3 dl dinkelmjöl
3 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl creme fraich
1 dl mjölk
1 dl olja

Fyllning:
Ett paket bacon i bitar
hackade soltorkade tomater
lök
valfri ost
oregano

Topping:
riven ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 200. Blanda torrvarorna för sig. Vispa ihop ägg, mjölk, creme fraich och olja i en annan bunke och blanda sedan ihop med mjölblandningen noga. Blanda i fyllningen och rör noga. Klicka sedan upp smeten i muffinformar, jag använde stora formar. Toppa med ost och grädda i 15-20 min.

Ät och njut!

Av kaosochkarlek - 6 april 2011 09:38

Jag har fått in så himla bra rutiner för att inte gå upp i vikt, och än så länge, peppar peppar har det fungerat. Men i morse blev rutinerna lite ändrade.

Min hund har nämligen en inbyggd mat-och-regnklocka. Vi började promenaden som vanligt men plötsligt, efter kanske fem minuter började hon tokdra hemåt. Hon fick sin vilja igenom och 40 min kortades drastiskt ner till 10 min och väl innanför dörren ser jag hur regnet öser ner!

Tack Nessie att du inte vill att matte ska bli blöt :)

Nu ska jag ta några skutt med mitt hopprep innan jag beger mig hem till min vän Line på förmiddagste. 

Återkommer senare! 

Presentation

En helt vanlig blogg om en helt vanlig tjej som lever ett helt vanligt liv.

Allt från tråkiga vardagssaker till shopping, bakning, stickning och bebisprat!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards