Alla inlägg den 24 november 2011

Av kaosochkarlek - 24 november 2011 14:47

Här nedan följer en lista på godkända produkter för balsammetoden!


Sista-schampo


Ett sista-schampo är precis vad det låter som. Det är det sista schampot man använder innan man börjar med balsamtvätt. Det ska innehålla sulfater men inte silikoner, mineraloljor eller liknande. Schampot ger oss ett helt rent hår att börja balsammetoden med. Kom ihåg att man kan behöva tvätta två gånger med schampo för att få det helt rent, speciellt om man har använt stylingprodukter.


Godkända schampon


ACO
 Special Care Mjällschampo


Dubbeldusch
 Provitamin B5


Eldorado
 Normal, 
Extra Volym


Euroshopper
 Schampo


Family Fresh
 Citrus, Energy, KIDS, 
Ocean,
 Sport

Franck Provost
 Expert Nutrition
, Repair
, Shine


Garnier Fructis 
Volume Restructure, No Silicone


Garnier Respons 
Olivolja och Citron
, Nektar

Gliss 
Liquid Silk, 
Color Shine & Protect

Gunry Mjukt & Skönt Hypo-Allergenic Baby Schampoo

Herbal Essences 
Fruit Fusions
, Rainforest Flowers, 
Kamomill, Aloe Vera & Passionsblomma


ICA 
Lively Hair Schampoo


IKEA Family
Schampoo


L’Oréal 
Elvital Volume Non-Stop
, Kids 2-in-1 Strawberry Smoothie,
 Shine Curl, 
Volume Expand

Naturelle
 Berry Fusion
, Honung
, Lingon, 
Persika, 
Smultron


Natusan
 Baby Schampoo

Neutral 
Schampoo


Nivea 
Classic Care, 
Classic Care Shine, 
Color Protection, 
Intense Repair, 
Straight & Easy


Palmolive
 Basics Schampoo


Wella
 Life Tex, 
Extra Volume
, Protection, Strenght & Shine


Änglamark 
Sensibel
, Baby


Själv har jag Euroshopper, det ska ändå bara användas en sista gång (och eventuellt om jag behöver färga håret osv..)


Balsam


Grunden i hela balsammetoden. Balsam delas in i två olika typer, tvätt- och vårdande balsam. Vårdande balsam är tyngre, ger håret mer fukt och används på längderna. Ett tvättbalsam tvättar man håret med. Kort förklarat innehåller balsam fettalkoholer (bra alkoholer som inte torkar ut) och fett löser fett.
 Tänk på att välja ett balsam som passar din hårtyp! Har du tunt och fint hår ska du kanske ha ett lättare vårdandebalsam.

En enkel grundregel är att ju billigare balsamet är desto mindre vårdande är det. t.ex Coop balsam - bra tvättbalsam. TRESemmé - bra vårdande balsam.

Kom ihåg att skölja ur allting noga.



Godkända balsam


Charm 
Balsam


Coop X-tra 
Balsam


Franck Provost 
Expert Repair, 
Strengthens & Repairs, 
Damaged & Dry Hair


Garant 
Balsam


Garnier Fructis 
No Silicone Volume Restructure, 
Nutri-Repair
, Strengthening Conditioner


Garnier Respons 
Avocado Oil & Shea Butter


Herbal Essences 
Natural Volume
, Grapefruit & Kiwi


L’Oréal Elvital 
Volume Non-Stop, 
Volume Collagene

Naturelle 
Apple Fresh
, Berry Fusion, 
Creamy Apricot, 
Creamy Peach, 
Green Passion, 
Honung
, Persika, 
Pink Flowers, 
Smultron, 
Soft Honey


Natusan
 Balsam


Neutral 
Balsam


New Spa 
Aloe Vera, 
Lavendel, 
Sommarbär


Nivea 
Classic Care Shine
, Straight & Easy Straightening, 
Volume Sensation, Volume Mousse

TRESemmé
 Naturals Nourishing Moisture Conditioner


Änglamark 
Sensibel



Jag använder Coop x-tra's balsam dels för att det tvättar rent jättebra men också för att det är billigt.

Som vårdande balsam har jag än så länge inget men tänker prova Garnier Respons 
Avocado Oil & Shea Butter.


Inpackning


Inpackning är en tyngre typ av balsam som innehåller mer vårdande ingredienser. Det är jättebra för håret att använda inpackningar regelbundet. Har man väldigt torrt och sprött hår kan man med fördel använda inpackning istället för vårdande balsam.



Godkända inpackningar

Garnier Respons 
Pärlemor & Körsbär


Gunry Mjukt & Skönt 
Grapefruit & Kiwi


L’Oréal Elvital, Nutrigloss, 
Nutritions & Shimmer


Jag har ingen godkänd inpackning utan kör hemgjord på Olivolja, en äggula och en skvätt citron. Ska köpa Ricinolja och börja med istället.


Fyll gärna på listan om ni vet andra sistaschampon, balsamer och inpackningar!

Av kaosochkarlek - 24 november 2011 14:33

Först!

Köp ett godkänt sista schampo, ett godkänt tvättbalsam och ett vårdande balsam!


Steg 1

Tvätta håret som vanligt med sistaschampot, gärna två gånger, det ska VERKLIGEN bli rent. Använd diskmedel också om du är osäker (det gjorde jag). Skölj riktigt noga! (Detta steg behöver endast göras en gång)


Steg 2

Ta tvättbalsamet och klicka ut det i hårbotten. Gnugga och massera hela hårbotten riktigt riktigt noga i minst två minuter. Håret stimuleras och massagen lösgör fettet. Glöm inte HELA hårbotten! Låt verka i ca 10 min. Passa på att tvätta resten av kroppen! Efter 10 min - SKÖLJ NOGA OCH LÄNGE! Det får inte finnas balsam kvar, då kan håret lätt kännas fett direkt efter. När du tycker att du har sköljt färdigt: Skölj lika länge till!


Steg 3

Ta ditt vårdande balsam och dra i längderna. EJ I BOTTEN! Längder och toppar, dränk in det i balsam. Låt verka kanske två min och sedan sköljer du igen.


Steg 4

Eftersom att varmvatten "öppnar" håret kan det lätt kännas torrt och trassligt (inte alltid och på alla dock) om du inte gör detta steg: SKÖLJ I KALLVATTEN, så kallt som du klarar av. Grundligt så håret "stängs" igen.


Steg 5

Torka med en handduk genom att krama håret. INTE GNUGGA, det sliter fruktansvärt på hårstårna! Krama krama krama håret.


Steg 6

LUFTTORKA! Rör det inte mer än nödvändigt hur trassligt det än är när det är blött. Låt det torka. (Jag satte försiktigt upp mitt hår med en klämma och lät det torka.)



Jag är hittills nöjd med balsammetoden. Det var verkligen skitsvårt att inte reda ut håret när det var tvättat men jag lät det lufttorka och sen föll det fint i mina naturliga lockar. Idag har det gått tre dygn sedan tvätt och det känns fortfarande fräscht! Helt klart värt att ge en riktig chans! Dock ska jag tvätta på nytt ikväll för jag ska börja med ricinolja!


Frågor på det?

Av kaosochkarlek - 24 november 2011 13:22

Det verkar som att vi får säga Ovälkommen tillbaka till koliken!

Stackars lilla fis har skrikit/gråtit sedan igårkväll. Han vägrade somna, spelade ingen roll om det var vagn, famn eller säng, det gick inte. Slumrat till och från hela natten och gnytt, spottat ut nappen osv... Vid ca 0930 var det ingen idé att försöka få stackarn att sova mer så det blev matning och försök till gos, sedan dess har han skrikit, slumrat fem min, skrikit, slumrat fem min ända tills nu när han varit tyst i kanske tio, vågar inte hoppas på mer.

Stackars lilla, what to do? Bvc är skitsvåra att få tag i, ringer typ aldrig tillbaka förrän kl 16.

Micke får nog vara hemma imorn, vi måste bytas av när det är så här. Ser inte fram emot kommande natt.


Någon med bra tips för kolikbarn?

"pappagreppet" funkar inte, massage funkar inte, minifom verkar göra mindre verkan nu, rulla vagnen över tröskeln funkar ibland en stund. Alla tips är välkomna!

Av kaosochkarlek - 24 november 2011 07:43

Jag tänker inte låtsas att jag vet vem du är, för det gör jag inte. Men jag har mina starka misstankar. Det finns inte mer än fyra tänkbara. Det spelar ingen roll för jag kommer att anmäla det här, BIG TIME! Det är liksom inte okej att någon sitter och tar min identitet flera gånger om för att ha kul på diverse sex/dejtingsiter. Vad är det du/ni vill få ut av det? Få bekräftelse genom mina bilder? Se hur fort det kommer fram till mig att det är dags igen? Driva med folk genom mig? Driva med mig inför andra? Är det inte dags att lägga ner skiten nu?

Jag har ingen ork till det här längre, det är inte kul, jag har familj nu, blivit mamma, jag har ingen lust med att bilder på mig med undertexter "bröststorlek: DD" och "Endast tjejer" ligger ute till allmännheten!

Samtliga sidor som vi hittat (lär ju finnas fler) är kontaktade och alla är beredda på ett samarbete med polisen. Det ska nog gå att få fram varifrån detta skett.


Det här är en väldigt stark anledning till varför jag aldrig kommer att lägga ut bilder på Tjelvar offentligt!

Ovido - Quiz & Flashcards