Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Firar med morotskaka!

Av kaosochkarlek - 16 mars 2012 22:14

Idag bakade jag en morotskaka för att fira för mig själv och för att fika lite med moffa.

Det jag firade är att jag sedan oktober tydligen (enligt vågen men inte enligt mitt öga) gått ner 10 kg!

Fatta 10 kg!!! Det är inte mycket på fem månader men det är hälsosamt :)

Fast tror det är mycket vätska som försvunnit (och svullnad sedan jag började på lchf) och att det fördelat sig jämnt för det är inget som man ser bara WOW sådär. Inte nåt speciellt borta här eller där liksom.

Men mamma säger att samma våg ljuger inte så ja, jag är glad ändå :)


 

  Ingredienser:

    •    3 st (ca 200 g) morötter
    •    0,75 dl (ca 50 g) sötmandel eller hasselnötkärnor
    •    2 st ägg
    •    2 dl strösocker eller råsocker (Jag använde ingenting)
    •    1 tsk kanel
    •    ev. 0,5 tsk ingefära
    •    1 tsk vaniljsocker (jag hade vaniljpulver)
    •    0,5 tsk bikarbonat
    •    1 tsk bakpulver
    •    2 dl vetemjöl (jag hade mandelmjöl)
    •    1 dl matolja


Glasyr:
    •    100 g philadelphiaost naturell
    •    0,5-1 dl florsocker (Jag använde sukrin melis)
    •    ev. 1 tsk pressad citron eller pressad lime eller varför inte vanilj. (Jag använde kokos)


Gör så här:
Om du har en matberedare med kniv så passar det utmärkt att använda till det här receptet på morotskaka.
Skala morötterna.


Om du använder matberedare:

Skär morötterna i mindre bitar och lägg dem i din matberedare med kniven monterad.

Häll i mandeln. Kör ca 30 sek så att det blir finhackat.


Utan matberedare:

Riv morötterna på rivjärn och hacka mandeln.


Tillsätt ägg och socker.

Kör ca 30 sek med matberedaren eller använd elvisp eller vanlig visp.
Häll ner oljan i smeten.
Ta fram en bunke och blanda kanel, ev. ingefära, vaniljsocker, bikarbonat, bakpulver och vetemjöl.

Häll ner över oljan.
Använd matberedarens impulsknapp för att blanda försiktigt eller elvispens lägsta hastighet eller en sked för att röra runt tills det blir en jämn smet.

Häll smeten i smord och bröad rund form, ca 1 ½ liter. (Jag bröar med kokos)

Grädda morotskakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 min.
Låt stå i formen 5-10 minuter.

Stjälp sedan upp morotskakan på ett serveringsfat. Lägg formen ovanpå och låt morotskakan kallna.


Gör glasyren.

Blanda philadelphiaost och florsocker samt ev. smaksättning.

Bred glasyren över morotskakan med en kniv.

Dekorera gärna. (jag använder i vanliga fall physalis men moffa hade bara mandarin hemma)

Servera! Förvara morotskakan i kylskåp.



(Och apropå ingenting! Tjelvar fick smaka kiwi för första gången i sin smaknapp idag och det gillades big time!)

 
 
Ingen bild

Lars ( pappa till Maja )

17 mars 2012 09:01

Du har verkligen gått ned i vikt. Duktig du e :)

 
Ingen bild

Madde

18 mars 2012 22:50

Jag är sååå stolt över dig <3 Duktiga Natta!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kaosochkarlek - 26 maj 2013 21:50

Förutom lite magknip som kommer och går idag så har jag ett AAAS BRA liv verkligen! ...

Av kaosochkarlek - 16 maj 2013 22:11

1. Är du kär? Absolut!2. Humör just nu: Glad med uttråkad!3. Vem är nummer 9 i din kontaktlista? Bilregister. 4. Vad sa du senast: Typ "Vi ses imorn, jo, bra, hälsa, puss puss, hejdå".5. Är du allergisk? Nej.6. Fisk eller badkruka: Då är jag nog b...

Av kaosochkarlek - 31 mars 2013 22:07

Slängde ihop en halsvärmare till Weronica idag. Tog ca fyra timmars oavbruten stickning/virkning. Stickad med rundstickor nr 4 och 6 i ett 50/50 ull/akrylgarn. Blommor virkade med nål 6 och 2,5. ...

Av kaosochkarlek - 28 mars 2013 22:09

1. Hur gammal är du? Snart 25! :) 2. Hur gammal känner du dig? Något äldre än 25 iaf! 3. Vad har du gjort i dag? Oj har vart fullt upp, umgåtts med mamma, tagit hand om sjuk son, gjort massa ärenden, handlat, umgåtts med min lover osv.. 4. V...

Av kaosochkarlek - 10 mars 2013 08:25


Hej Susanne!   Jag hade sån tur när jag letade efter Pippis mönster att jag hittade detta gratis så du ska självklart också få det! Lägger in länkarna till originalmönstret här nedan! Hoppas innerligt att Pippi kommer hjälpa ditt barnbarn at...

Ovido - Quiz & Flashcards