Alla inlägg den 16 mars 2012

Av kaosochkarlek - 16 mars 2012 22:14

Idag bakade jag en morotskaka för att fira för mig själv och för att fika lite med moffa.

Det jag firade är att jag sedan oktober tydligen (enligt vågen men inte enligt mitt öga) gått ner 10 kg!

Fatta 10 kg!!! Det är inte mycket på fem månader men det är hälsosamt :)

Fast tror det är mycket vätska som försvunnit (och svullnad sedan jag började på lchf) och att det fördelat sig jämnt för det är inget som man ser bara WOW sådär. Inte nåt speciellt borta här eller där liksom.

Men mamma säger att samma våg ljuger inte så ja, jag är glad ändå :)


 

  Ingredienser:

    •    3 st (ca 200 g) morötter
    •    0,75 dl (ca 50 g) sötmandel eller hasselnötkärnor
    •    2 st ägg
    •    2 dl strösocker eller råsocker (Jag använde ingenting)
    •    1 tsk kanel
    •    ev. 0,5 tsk ingefära
    •    1 tsk vaniljsocker (jag hade vaniljpulver)
    •    0,5 tsk bikarbonat
    •    1 tsk bakpulver
    •    2 dl vetemjöl (jag hade mandelmjöl)
    •    1 dl matolja


Glasyr:
    •    100 g philadelphiaost naturell
    •    0,5-1 dl florsocker (Jag använde sukrin melis)
    •    ev. 1 tsk pressad citron eller pressad lime eller varför inte vanilj. (Jag använde kokos)


Gör så här:
Om du har en matberedare med kniv så passar det utmärkt att använda till det här receptet på morotskaka.
Skala morötterna.


Om du använder matberedare:

Skär morötterna i mindre bitar och lägg dem i din matberedare med kniven monterad.

Häll i mandeln. Kör ca 30 sek så att det blir finhackat.


Utan matberedare:

Riv morötterna på rivjärn och hacka mandeln.


Tillsätt ägg och socker.

Kör ca 30 sek med matberedaren eller använd elvisp eller vanlig visp.
Häll ner oljan i smeten.
Ta fram en bunke och blanda kanel, ev. ingefära, vaniljsocker, bikarbonat, bakpulver och vetemjöl.

Häll ner över oljan.
Använd matberedarens impulsknapp för att blanda försiktigt eller elvispens lägsta hastighet eller en sked för att röra runt tills det blir en jämn smet.

Häll smeten i smord och bröad rund form, ca 1 ½ liter. (Jag bröar med kokos)

Grädda morotskakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 min.
Låt stå i formen 5-10 minuter.

Stjälp sedan upp morotskakan på ett serveringsfat. Lägg formen ovanpå och låt morotskakan kallna.


Gör glasyren.

Blanda philadelphiaost och florsocker samt ev. smaksättning.

Bred glasyren över morotskakan med en kniv.

Dekorera gärna. (jag använder i vanliga fall physalis men moffa hade bara mandarin hemma)

Servera! Förvara morotskakan i kylskåp.



(Och apropå ingenting! Tjelvar fick smaka kiwi för första gången i sin smaknapp idag och det gillades big time!)

Av kaosochkarlek - 16 mars 2012 22:09
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av kaosochkarlek - 16 mars 2012 22:02

 

Jag har börjat lära mig att virka.

Det är skitkul och går ändå rätt fort.

Fick en snilleblixt och letade som en besatt efter rätt mönster. Hittade det och har nu kämpat med det i typ två veckor. Hur långt jag kommit? Rimlat och börjat om typ 40 ggr.

Kan inte avslöja vad det är för när jag väl klarat den kommer jag bli så jävla stolt så det får bli en överraskning.


Får hålla mig till ugglor, dom kan jag ju iaf virka :)


 

Av kaosochkarlek - 16 mars 2012 21:59

Ikväll gjordejag en lchf variant av Lizzys paradrätt; Lax ala Hemse.

Hittade inte sockerfri chilisås nånstans så fick göra egen på tomatpuré, lite grädde och chilikrydda. Det funkade!

Jag åt min lax med broccoli och romansallat.

Det slår ju definitivt inte Lizettes när hon gör den på sitt sätt men den var kanoners! 

Ovido - Quiz & Flashcards