Alla inlägg under september 2012

Av kaosochkarlek - 11 september 2012 20:32





Tänk vad man kan göra med äpplen egentligen.

Ät dom som dom är, koka kräm, äppelmos, saft, musta, sylta, gör paj, mjuk äppelkaka, toscaäpplen osv.

Jag har gjort hittills äppelpaj och två sorters äppelmos, en till Tjelvar och en till oss.

Äppelpajen gjorde jag bara rakt ur huvudet, en söt liten historia, ungefär så här:


Ta digestive, marie eller andra kex att mortla och blanda med smör så det blir en kexbotten.

Tryck ut den i pajformen och förgrädda eventuellt lite.

Skala och skiva valfri mängd äpplen.

Blanda farinsocker, vaniljsocker och äpplen i en bunke, strö ut dom över kexskalet.

Ta havregryn och blanda ihop med sirap och råsocker och gärna musli, cornflakes eller hackad mandel för extra krisp. Strö det över äpplena.

In i ugnen på, tror jag hade 200 grader tills äpplena är mjuka och pajen ser fin ut.

Nu var det en mjuk och smidig äppelsort att använda, den blev mjuk fort.

Men så enkelt var det!

Servera med vaniljsås och/eller vaniljglass!

   

Äppelmos med sting som jag gjorde ikväll gör man så här:


Skala, urkärna och dela 2 kg äpplen.

Koka upp med 2 dl vatten tills det blir rätt konsistens.

Sprut i pressad citron/citronjuice och krydda med ingefära, ta på ett ho efter behag.

Mosa eller tryck sönder äpplena lite för en "mjukare" mos.

Ta av kastullen från plattan och rör ner 2 dl socker, eventuellt lite vaniljsocker och 1 krm askorbinsyra.

Koka upp en gång till och låt koka tills den tjocknat något.

Ta då av från plattan och häll upp i rena burkar.

Sätt på locket och låt svalna.

Håller några veckor i kylen, går utmärkt att frysa men fyll då inte burkarna fullt upp.


Vidare så ÄLSKAR Tjelvar att äta äpplena som dom är, han står och sträcker sig mot fruktfatet och blir helt galen om han inte fåt ett. Så TUSEN tack Sandra för äpplena! <3








Av kaosochkarlek - 11 september 2012 09:17




Jag har nu insett att jag måste klippa mig, mitt hår är torrt, sprött och en liten smula slitet.

Men jag tänker INTE ta steget än att skala av allt så jag börjar med en kortare frisyr.

Hade hoppats att ni kunde hjälpa mig att bestämma mig?


Säg nr på den frisyr ni tycker jag ska ha och helst passa lite i.


Tänk dock på att jag inte ska färga håret utan endast klippa det, tänker behålla min heta hårfärg!


    

   


Huh får sån ångest av att skriva det här men måste verkligen klippa mig.

Vill inte ens tänka tanken på att bli korthårig.

Men som min kära vän sa "Det växer ju ut" och det stämmer.

Men måste faktiskt tänka på mitt hår i första hand.


Så spit it out, vilken frisyr ska jag ha?

Och tycker ni ingen av dessa så vänligen länka den jag ska ha istället då!




Av kaosochkarlek - 10 september 2012 19:36




När man är sjuk och ligger ensam på lasarettet kan det behövas lite gott att piggas upp med. Därför bakade jag marängsnittar till svärmor idag!
Enkla att göra och med ingredienser man alltid har hemma!


2 3/4 dl vetemjöl

2 msk kakao

1/2 dl socker

150 g smör

1 äggula


2 äggvitor

1 1/2 dl socker

strössel


Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl, kakao och socker och finfördela i smöret. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg.

Dela degen i tre bitar och gör till långa korvar på en bakplåtspappersklädd plåt och platta till dem något.

Vispa sedan äggvitorna till hårt skum, tillsätt sockret, lite i taget under vispningen.

Bre eller klicka sedan ut marängen på chokladlängderna och strö över strössel.

Sätt in i ugnen på 14-15 min. Låt sedan svalna en stund innan du skär dem i snittar.


Receptet kommer från "Din bästa bakbok för alla tillfällen" som Hemmets journal satt ihop.


Jag blandade i hackad punchchoklad för punch vet jag att svärmor tycker om och det gav en liten extra touch.

Sen tycker jag personligen inte att man behöver använda två äggulor, det blev på tok för mycket maräng så jag fick klicka ut marängtoppar bredvid som Micke fick avnjuta sen.

Omdömet sen var att kakorna smakade som kladdkaka (dock på gränsen till torr för jag hade den inne en minut extra) så dom blev iaf godkända :)





Av kaosochkarlek - 5 september 2012 19:35

Årets skörd av tomater. Nu ska det mognad, syltas, göras ketchup, ätas i sallad och göras chutney.
Micke har odlat från frö till enorm planta (fem stycken gav allt detta). Men glöm inte att jag vattnat och plockat tjuvskott ibland :)

Av kaosochkarlek - 4 september 2012 07:10

Igår hämtade vi vår lilla gullehund hos Ingela. Hon är helt fantastiskt. Så mjuk och gosig. Hon och Tjelvar har redan funnit varann, hon jagar efter honom och han tokskrattar. Dom kommer nog bli bra kompisar :)
Första natten gick bra, inget pink eller bajs inne, bara pyttelite gnäll. Halva natten sov hon bredvid min säng och halva natten bredvid mickes. Nu busar hon och lilleman för fullt :) Tjelvar har för första gången fått känna hur det känns att vara den som blir "utsatt" :)
Det här ska nog bli bra!

Presentation

En helt vanlig blogg om en helt vanlig tjej som lever ett helt vanligt liv.

Allt från tråkiga vardagssaker till shopping, bakning, stickning och bebisprat!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards