Alla inlägg den 8 februari 2012

Av kaosochkarlek - 8 februari 2012 20:19

 

Kvällens middag:

Grönsak och kassler gratäng gjord på tärnad kassler, broccoli, rättika, purjolök, zucchini, grädde, kryddor och ost.

Till det hade vi marinerad tofu som Weronica glömde här sist.



Sen tänkte jag för första gången ge svar på en kommentar :)

    

Det går jättebra verkar det som. De första kanske fem dagarna var jag konstig i magen.

Allt fett jag åt rann bokstavligen rakt genom kroppen, mådde fruktansvärt illa en dag och rapade ägg av att äta det varje morgon. Har fortfarande lite magknip än men det beror nog på att min kropp inte är van vid allt fett. Men det ska visst vara en fas. Det kunde ta nån vecka men det ska gå över säger dom. (Men man känner nog själv efter kanske två veckor om det verkligen passar en för när jag prövade en annan gång för snart två år sen gick det inte, jag blev forstoppad, hade magknip och spydde en gång så jag slöt, då var jag "normal" i magen igen.)

Micke har inte märkt av någonting med att han börjat, för han funkar det jättebra fast han tror hela tiden att han är sugen på något. Han äter det i första hand för att bli av med sitt extrema sockerbegär. Det ska också gå över.


Att det är dyrt beror nästan lite på hur man levt innan. Vi har ju levt väldigt "husmanskost liv" innan, nästan aldrig någon snabbmat, handlar när det är bra priset, fryser in och har i beredskap så för oss är det kanske någon slant dyrare med äkta grädde, ostar, massa ägg och smör. Men å andra sidan blir man mättare och håller sig längre, det är inte meningen att man ska småäta som man lätt gör ibland. Men denna vecka när vi handlade gick det på nästan 400 kr och då räcker det för två personer lunch och middag med matlådor varje dag, helt okej :)


Om det här passar oss på sikt så kommer vi att fortsätta fast lägga till lite kolhydrater som man saknar, nån potatis ibland till mig, durumpasta ibland till Micke osv.. Men jag funderar på hur barn äter lchf, det tåls att ta reda på!

Sen att jag gått ner 2,5 kg denna första vecka är ju bara ett jättetrevligt plus :)


Om jag får nån intressant kommentar att svara på ibland så kanske jag kommer göra det, det var kul, kände mig genast viktig och som en ääääkta "storbloggare" haha...

Av kaosochkarlek - 8 februari 2012 07:41

 

Du behöver till 6 stycken :
5 ägg
1/2 dl grädde
1 dl god ost
1 pkt bacon
salt och nymalen peppar

Gör så här :
Ställ ugnen på 200 grader.
Klipp baconet och bryn detta. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar i en skål.
Vänd ner baconet. Häll upp i muffinsformar ( ställ gärna formarna i ett muffinsjärn -för att de inte ska rinna ut )
Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter ca. Eller tills de har fått fin färg.

Kommer från Pernilla Wahlgrens matblogg.


Av kaosochkarlek - 8 februari 2012 07:37

Fick ett infall igår kväll och slängde ihop dessa äggmuffins.

Så frukosten idag, lite stekt korv från igår, två små äggmuffins och tre skivor ost.


Idag ska jag och lilleman ner på stan för att inhandla lite presenter till hans farmor, farbror och farfar.

Så lite senare under dagen ska vi möta upp Line! 

Ovido - Quiz & Flashcards