Alla inlägg under februari 2012

Av kaosochkarlek - 16 februari 2012 10:05

Både jag och Micke är heeelt på det klara med att inga fler barn i vårt hem! Åtminstone inte innan Tjelvar blivit MINST fem. Så jag funderar väldigt mycket på det här med p-medel.

Kan inte ni berätta era erfarenheter av olika p-medel?


Jag har haft mini piller Cerazette, funkade bra i början men blev gravid en gång, skulle kunna testa igen.

Har haft p-spruta, ALDRIG MER! Mådde apdåligt!


Så det jag främst vill veta är erfarenheter av hormonspiral, gör det ont? Är det värt? Säkert? Berätta!

Men även erfarenheter av annat!

Av kaosochkarlek - 16 februari 2012 07:37
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av kaosochkarlek - 16 februari 2012 07:30

Rättikmunk med stekt fläsk och löksås.

GRYMT! 

Av kaosochkarlek - 15 februari 2012 07:30

Middagen blev varma minimackor med ost och skinka.

Tillbehör sallad, halloumi och vitlökscreme.


Vi hade en sån grymt stressig och lång dag igår så det blev något snabbt bara.


Här är receptet på brödet vi använde.

3 ägg
3 dl riven ost
3 matskedar majonäs

(jag hade även i en tesked eller två av bakpulver)

Blanda/mixa ner allt i en bunke. Du ska nu ha en ganska rinnig smet.

Blanda sedan  i torra ingredienser som t ex sesamfrön, krossade linfrön, psylliumfrön, fiberhusk. En del vill gärna ha i lite frön som solros eller pumpa. Jag tog en näve här och där. (mätte inte) Mängden beror på vad du tar och lite hur stora äggen var men smeten ska tjockna. Inte fast som en deg, men ganska tjock.



Grädda:
Jag tog en brödform, smörade den och "fröade" med linfrön.
- grädda i 200 grader till brödet fått fin färg och inte känns för mjuk/dallrig när du trycker på den.

Jag hade den inne ca 25-30 min och sen fick den stå nån timme i ugnen på eftervärme när vi skulle åka.

Brödet ska inte förvaras tätt eller i kylskåp. Det räcker med en korg med lock eller inlindad i handduk.


Receptet är lånat av Lady Dahmer.

Av kaosochkarlek - 13 februari 2012 21:48

Ingredienser till ca 20 st:
100 g smör
3/4 dl sötning
3 msk kakao
3 dl hasselnötter/mandel
kokosflingor
 

Jag körde mandeln i matberedaren och sen la i resten av ingridienserna.

Tillsatte en liten gnutta kallt svart kaffe.

Sötade med sötningsmedel ca två-tre tsk och en sträng agavesirap.

Hade i en liten gnutta vaniljextrakt också.

Rullade i kokos och lade i små formar.


Dessa hade jag och Micke med oss på hans föräldrars födelsedagsfika i lördags!

Verkligen goda!

Lite stabbigare/"hårdare" än vanilga men verkligen KLART godkända!

Av kaosochkarlek - 13 februari 2012 21:20
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av kaosochkarlek - 13 februari 2012 21:10
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av kaosochkarlek - 13 februari 2012 18:06

Ända sedan jag började med LCHF och har börjat skriva om det har jag märkt att jag fått nya och fler läsare.

Jag har också märkt att jag har samma läsare men inte många av dessa kommenterar längre.

Klart att alla inte kan bry sig om maten jag äter, men har fått förfrågan och det inspirerar många, så som jag inspireras av andra. Men jag tycker det är lite tråkigt att de "gamla" följeslagarna jag haft inte märker sina spår längre.

Ja ja, för mig är det kul att ha en matdagbok i vilket fall som helst!

Men det är ju så, man kan inte leva upp till allas förväntningar, så det är ju tur att det finns andra som kan det!


Nu ska jag göra nåt annat! Hej hej.

Ovido - Quiz & Flashcards