Alla inlägg under februari 2012

Av kaosochkarlek - 8 februari 2012 07:41

 

Du behöver till 6 stycken :
5 ägg
1/2 dl grädde
1 dl god ost
1 pkt bacon
salt och nymalen peppar

Gör så här :
Ställ ugnen på 200 grader.
Klipp baconet och bryn detta. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar i en skål.
Vänd ner baconet. Häll upp i muffinsformar ( ställ gärna formarna i ett muffinsjärn -för att de inte ska rinna ut )
Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter ca. Eller tills de har fått fin färg.

Kommer från Pernilla Wahlgrens matblogg.


Av kaosochkarlek - 8 februari 2012 07:37

Fick ett infall igår kväll och slängde ihop dessa äggmuffins.

Så frukosten idag, lite stekt korv från igår, två små äggmuffins och tre skivor ost.


Idag ska jag och lilleman ner på stan för att inhandla lite presenter till hans farmor, farbror och farfar.

Så lite senare under dagen ska vi möta upp Line! 

Av kaosochkarlek - 7 februari 2012 07:38

Jag är så jävla trött på ägg alltså. Rapar ägg till och med.

Så ska inte äta det varje morgon. 

Idag blir det

En avokado, några skinkskivor, några ostrullar, gurka och majonnäs.

(blutsaft och järnbrus)


Ska försöka baka äggmuffins idag som jag kan ha till resten av mornarna här.

Fick ett bra recept av Line!

Av kaosochkarlek - 7 februari 2012 07:30

Småländsk falukorvi ugn med blomkål och broccoli i såsen.

Mellan skivorna hade jag lite tomatpuré och hackad färsk gurka.

Serverades med stekta bönor och strimlad vitkål.


Jo jag tackar jag! 

Av kaosochkarlek - 6 februari 2012 09:10

Nu har Sophie och LizzAN precis varit här och hämtat Tjelvar så jag får ta det lugnt och försöka bli frisk!

Men gud, jag trodde inte att jag skulle sakna honom så här REDAN! Men jag vet att han är i goda händer!

Det är väl förmodligen för att nu vet jag inte vad jag ska göra på hela dagen.Annars behöver man aldrig tänka på det, tiden går, man myser, lekar, tröstar, matar Tjelvar och sen kommer Micke hem, men nu då....?!


Jag är inte SÅ sjuk men vill inte riskera att inte kunna ta hand och Tjelle ordentligt.

Det kan ju helt plötsligt bryta ut något.

Och jag vågar inte åka och besikta bilen ens för jag vågar inte gå utanför dörren.

Hela kvällen igår och hela natten har jag mått illa och rapat ägg men sen somnade jag de sista tre timmarna innan Mickes väckarklocka ringde och då var illamåendet och äggraparna borta men magen är heelt kaos!


Tips på hur man roar sig inomhus en hel dag tack?!

Av kaosochkarlek - 6 februari 2012 07:30

 

Kycklinggryta med blomkål och vitkålsris (riset ligger där på botten under såsen)

Två kycklingfileér tärnas och brynas tillsammans med en gul paprika, lite lök och broccoli.

Jag tillsatte lite strimlad kokt skinka (vi vill bli av med den för att äta den goda snart, hehe)

Låter det bryna hop sig.

Tillsatte grädde och vatten, ville inte ha den FÖR fet.

Lät koka ihop till lagom konsistens.

Nu funkar den att äta som både gryta och soppa.

Kryddar efter behag, jag hade svartpeppar, salt, curry och lite vitlök.


Riset

Riv eller finhacka blomkål och vitkål.

När vattnet kokar så släng i "riset" i vattnet och låt koka ett tag, ca 5-10 min.

Häll av och ät!

Av kaosochkarlek - 5 februari 2012 07:15

Till middag serverades pizza.

Botten: 120 g philadelphia

4 små ägg eller 3 större. 

1,8 dl grädde

0,6 dl riven ost (gärna med någon smak)

senare; 4,8 dl riven ost av någon mildare sort.

Oregano eller nån annan krydda man tycker passar till pizza.


Vispa ägg och philadelphia väldigt noga då ser blir en smet.

Tillsätt grädden och osten.

Vispa noga.

Blanda i kryddorna och rör ner resten av osten!


In i ugnen på 175 g i ca 20 min, den ska få fin färg!

Ta ut den och lägg på vad man nu vill ha!

In i ugnen igen på ca 200 g till osten som jag antar alla har på pizza har smält!


Denna blev mer än väl godkänd av Micke, han sa att den var godare än när vi gjort hemgjord pizza förr!

Dock blev degen lite kladdig, alltså fastnade på pappret så nästa gång kommer vi blanda i lite fiberhusk eller strunta i pappret under!

Av kaosochkarlek - 4 februari 2012 18:23
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards